Tanda Tanya

>> Saturday, December 26, 2009

Assalamualaikum

Alhamdulillah, perjalanan rawatan di Klinik Darussyifa Setiu berjalan lancar.Kali ke 2 beroperasi pada 26/12/2009. Seramai 5 Orang perawat hadir.

Di sini kami sempat mencatat beberapa persoalan yang biasa ditanya oleh pesakit. Berbekalkan ilmu yang cetek ini, kami cuba menjawabnya:

1. Bila klinik dibuka? - Klinik di buka setiap hari Sabtu jam 8.30 pg hingga 12.00 tengahari.

2. Apa itu Darussyifa?- Itu perkataan bahasa arab. Maksudnya Klinik Rawatan (Rumah Kesembuhan). Ia diasaskan oleh Tuan Guru Dato` Dr Haron Din. Ditubuhkan secara rasmi pada 17 April 1988 di Bangi, diberi nama Persatuan Kebajikan Dan Pengubatan Islam Darussyifa`.
Darussyifa' merupakan sebuah klinik rawatan yang terkenal di kalangan penduduk Bangi dan masyarakat luar terutamanya orang Islam, ia menjadi satu alternatif kepada orang ramai dalam usaha mencari kesembuhan penyakit selepas mendapatkan rawatan dari klinik dan hospital. Kebanyakan pesakit yang datang bukan hanya mengalami penyakit fizikal tetapi juga melibatkan penyakit rohani seperti terkena ganguan makhluk halus dan seumpamanya. Dengan kaedah yang diamalkan oleh Darussyifa' iaitu menggunakan ayat-ayat al-Qur'an, Hadith dan Doa-doa menambahkan lagi keyakinan orang ramai terhadapnya.

Kini Darussyifa telah berkembang ke seluruh negara Malaysia,hampir setiap negeri terdapat cawangan yang bernaung di bawah Darussyifa Bangi.. Di Brunai juga terdapat cawangan Darussyifa`.

3. Darussyifa boleh `tengok siapa buat`(ramalan/nujum)? - Cara sedemikian bukan kaedah kami. Bahkan ia boleh mengundang syirik dan amalan tidak diterima oleh Allah. Hadis Sahih yang diriwayatkan oleh Safiyyah, Nabi bersabda bermaksud : Sesiapa yang mendatangi seorang `arraf (tukang tilik) dan bertanya tentang sesuatu, maka tidak diterima amalannya selama 40 hari.

3. Berapa bayaran yang dikenakan?- Kami tidak mengenakan bayaran. Sekiranya ada yang bermurah hati untuk menyumbang demi kemajuan Darussyifa,sumbangan dialu-alukan.

4. Kaedah rawatan macamane?- Rawatan berasaskan ayat al Quran dan doa-doa terpilih. Bahan utama adalah air dan juga herba terpilih. Air yang digunakan telah dibacakan Surah Yaasiin, zikir dan doa oleh ahli-ahli Darussyifa Terengganu.

5. Adakah anda belajar dengan Dr Haron Din?- Ya, kami telah tamat belajar dan diijazahkan di Cawangan Terengganu, Kuala Ibai. Tenaga pengajar ialah Dr. Haron Din, perawat-perawat Bangi dan ahli-ahli Darussyifa yang berpengalaman.

6. Dah banyak tempat saya bawa anak saya pergi berubat, tetapi masih di tahap yang sama.!?- Perlu diketahui, secara asasnya konsep perubatan islam, setiap penyakit ada ubatnya kecuali tua dan mati. Baginda Nabi SAW bersabda maksudnya : Sesungguhnya bagi setiap penyakit itu ada ubat. Maka apabila ubat itu serasi dengan penyakit, ia akan sembuh dengan izin Allah Azza Wajalla..Riwayat Muslim. Diingatkan juga doa ibubapa untuk anaknya mudah dimakbulkan, dekatkan diri dengan Allah,banyakkan berdoa kepadaNya.

6. Prosuder rawatan ?- Untuk dapatkan rawatan, bawa air kosong(mineral) ke Klinik kami. Jika tiada air, boleh dapatkan di Klinik kami dengan harga RM 2.50 sebotol.

Kesembuhan Hanya Dari Allah Subhananu Wata`ala. Tiada Yang Boleh Menyembuhkan Melainkan Allah SWT.

0 comments:

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP